Cybersecurity

Waarom Cybersecurity zo cruciaal is voor Black Friday

 

Het grootste winkel evenement van het jaar staat voor de deur: Black Friday. Maar ook Black Hat Hackers [cybercriminelen] staan klaar om aan te bellen. Belangrijk dus dat je als drukke winkelier of enthousiaste shopper rekening houdt met de toename van cybercriminaliteit en oplichtingspraktijken gedurende het Black Friday weekend.

Het blijkt keer op keer dat Social Engineering regelmatig de succesfactor is van cyberaanvallen. Het manipuleren van mensen blijkt vaak de makkelijkste route te zijn voor cybercriminelen. Maar ook verwaarlozing van andere facetten binnen cybersecurity kunnen gedurende de uitverkoopdagen veel bedrijven kwetsbaar maken voor vaak verwoestende cyberaanvallen. En de aanzienlijke toename van online winkelen met een groot aantal creditcardtransacties, draagt hier alleen maar aan bij.

STIJGING VAN CYBERAANVALLEN TIJDENS HET WINKELWEEKEND
In 2022 had de koopwoede op Black Friday geleid tot maar liefst 300 miljoen extra omzet. En dat gaat voornamelijk digitaal. Hoewel online platforms het voor winkeliers en consumenten gemakkelijk maken om transacties te verwerken, biedt het ook cybercriminelen een potentieel middel om uit te buiten. Tijdens deze periode van hoge verkoopvolumes nemen de kwetsbaarheden van bedrijven en consumenten toe doordat meer verkeer populaire websites bereikt, waardoor hackers meer dekking krijgen om actief netwerken binnen te dringen of cyberaanvallen uit te voeren.

Hoewel consumenten voorzichtig moeten zijn tijdens het winkelen op Black Friday, ligt de bescherming van consumenteninformatie echt bij de organisaties die deze transacties verwerken. Winkelbedrijven moeten rekening houden met deze feestdagen bij het opstellen van hun algehele cybersecurity-strategieën.

Phishing-praktijken, frauduleuze websites en onbeschermde financiële transacties zijn enkele van de risico's waar winkeliers en shoppers zich zorgen over moeten maken tijdens deze feestdagen.

GEVOLGEN VAN CYBERAANVALLEN
Bedrijven van alle groottes worden vaak het doelwit van cybercriminelen. Kleine bedrijven die snel groeien, worden vaak getroffen door cyberdreigingen omdat ze doorgaans veel opgeslagen gegevens en informatie hebben, maar hier hun cybersecurity-houding nog niet op hebben afgestemd.
Bedrijven met minder dan 1.000 werknemers zijn verantwoordelijk voor 46% van alle cyberinbreuken, en veel van die organisaties hebben niet de capaciteit om de gevolgen van cybercriminaliteit aan te pakken, zoals downtime, reputatieverlies en verloren verkopen.
Met cybercriminelen die zich schuilhouden tijdens het Black Friday-weekend, is het belangrijker dan ooit voor bedrijven en consumenten om waakzaam te blijven en hun gegevens te beschermen.

HOE BEREID JE JE VOOR ALS BEDRIJF?
Het is essentieel om als bedrijf het hele jaar door te zorgen voor een optimaal cybersecurity-beleid van jouw organisatie. Zo heb je handvatten om jouw beleid af te stemmen op evenementen zoals Black Friday. We weten immers hoeveel schade kan worden toegebracht aan een organisatie die niet is voorbereid op de gevolgen van een aanval.

Beweegreden nummer 1 van cybercriminelen is geld, het blijkt namelijk dat ongeveer 90% van cyberaanvallen financieel gemotiveerd is. Financieel verlies en reputatieschade kunnen de gevolgen zijn als jouw bedrijf slachtoffer wordt van een cyberaanval.

Het is belangrijker dan ooit voor bedrijven om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat hun netwerk en consumentengegevens veilig zijn tijdens het Black Friday-weekend.

CYBERDREIGINGEN OM OP TE LETTEN
Cyberdreigingen beperken zich niet tot evenementen zoals Black Friday. Het kennen van de moderne cyberdreigingen kan organisaties het hele jaar door helpen om de cyberweerbaarheid te verhogen.

Lees hier ons blog over de meest voorkomende vormen van cybercrime.

Cubics

Zorg dat jouw cybersecurity beleid altijd op orde is.

Onze services