Blog IT | Cubics

5 redenen om jouw bedrijf te verkopen.

Geschreven door Sample HubSpot User | Mar 7, 2023 8:24:10 AM

 

Het verkopen van jouw bedrijf kan best spannend zijn, je hebt er ten slotte veel tijd en energie in gestoken. Meestal kun je dit moment tot in de puntjes uitwerken, maar er zijn soms ook omstandigheden waardoor je noodgedwongen afstand moet doen van jouw bedrijf. 

Er kunnen verschillende redenen zijn om je bedrijf te verkopen. Het is bij de besluitvorming belangrijk om dit helder op het netvlies te hebben. Dit is namelijk bepalend voor wat, hoe en aan wie je zou moeten/willen verkopen. In dit blog hebben we een aantal redenen om over te gaan tot bedrijfsverkoop voor je op een rij gezet.

1. PENSIOEN
Komt je pensioen in zicht? Dan wil je je bedrijf wellicht verkopen om te genieten van jouw welverdiende vrije tijd. Na jaren met bloed, zweet en tranen aan je bedrijf gewerkt te hebben, heb je een emotionele band met jouw bedrijf. Maar misschien is voor jou de juiste keuze om zelf actief te blijven na de verkoop. Jij kent jouw bedrijf tenslotte het best. Hiermee heb je een win-win te pakken, doordat je jouw ouwe dag veilig kan stellen, maar ook betrokken blijft bij iets waar je waarschijnlijk jaren aan toewijding in hebt gestoken.

2. GEZONDHEIDS- OF FAMILIEPROBLEMEN
Het hoort helaas bij het leven; problemen met je gezondheid, familie of een relatie. Deze omstandigheden zorgen er soms voor dat je niet meer goed in staat bent om 24/7 jouw bedrijf te leiden. Dit kan reden zijn om over te gaan tot gedeeltelijke bedrijfsverkoop. Door te kiezen voor een overnamepartner die jouw de mogelijkheid biedt om actief te blijven binnen het bedrijf, creëer je een balans in het voorbestaan van jouw bedrijf en het op orde krijgen van jouw persoonlijke situatie.

3. [PERSOONLIJKE] OMSTANDIGHEDEN EN MOTIVATIE
Er kunnen situaties binnen of buiten jezelf zijn, waardoor je niet meer de motivatie hebt om de volledige verantwoordelijkheid te dragen voor jouw onderneming. Een onzekere periode zoals de corona pandemie kan je doen besluiten je bedrijf te verkopen. Of misschien zoek je naar een betere balans in je werk en privé of zijn er onoverkomelijke problemen met personeel, leveranciers of aandeelhouders. Maar het kan ook zijn dat je de verantwoordelijkheid van de huidige vorm van ondernemerschap te zwaar vindt en wil je jouw kwaliteiten liever op een andere manier benutten.

Als je bedrijf de laatste jaren sterk gegroeid is, kan het zijn dat je tot inzicht komt, dat je niet meer de juiste persoon op de juiste plek bent. Je zult niet de eerste ondernemer zijn die de fout maakt te lang alleen door te gaan. Voor ondernemen geldt dat je ondernemerschap moet blijven ontdekken en ontwikkelen.

4. NIEUWE UITDAGING
Je eigen levensloop loopt meestal niet gelijk met de levensloop van je onderneming. Er zijn veel eigenaars van een goedlopende onderneming die zich afvragen of er nog wel voldoende uitdaging zit in het runnen van het bedrijf. Als ondernemer zit het nemen van risico’s en grenzen verleggen meestal in je karakter. Dit kan een reden zijn voor een nieuwe uitdaging. De gedeeltelijke verkoop biedt zeker een nieuwe uitdaging. Zo ga je op een ander niveau ondernemen wat iemand met een ondernemend karakter energie geeft.

5. EEN MOOI AANBOD VOOR DE VERKOOP VAN JE BEDRIJF
“I’ll make him an offer he can’t refuse”; uit het niets krijg je een geweldig aanbod voor de verkoop van je bedrijf. Het is verleidelijk dit aanbod te accepteren, in de veronderstelling dat de voorwaarden goed zijn. Maar als het er te mooi uit ziet om waar te zijn, dan is het dit meestal ook. Als zo’n aanbod voor je op tafel wordt gelegd, neem dan heel goed de tijd om het voorstel en voorwaarden te bekijken. In theorie ziet het er mooi uit maar het is verstandig je hierin te laten adviseren.

Het komt er dus altijd op neer, om goed te overwegen of je jouw bedrijf wel wilt verkopen. Bij Cubics zoeken we, met de NIBC aan onze zijde, Groeipartners [ondernemers] die niet perse willen verkopen, maar wel de mogelijkheid zoeken om te kunnen blijven groeien. Partners die na de verkoop zelf actief blijven, werken aan de doelen van ons bedrijf en de synergie van alle partners laten bloeien. Jij blijft dus aan boord! 

Wil je meer weten, neem dan contact met ons op, want tijd voor een kopje koffie hebben we altijd.